Phone Screen – jak pomyślnie przejść ten ważny etap rekrutacji?

Aplikujesz na stanowisko w międzynarodowej korporacji. Twoje znakomite Curriculum Vitae (życiorys zawodowy, popularnie zwany CV) trafiło do skrzynki mailowej osoby odpowiedzialnej za rekrutację. Dzwoni telefon. Nieznany numer. Odbierasz. Okazuje się, że to pierwszy etap rekrutacji i musisz stanąć na wysokości zadania.

Phone screen – czyli wstępna rozmowa kwalifikacyjna przez telefon – to część procesu rekrutacji, z którego istoty bardzo często nie zdajemy sobie sprawy. Właśnie ta rozmowa decyduje o tym, czy zostaniesz zaproszony do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej z managerem. Coraz częściej w wielu firmach (zwłaszcza tych o zasięgu globalnym) jest to obowiązkowy punkt procesu pozyskiwania nowych pracowników. W oczach rekrutera kandydaci dzielą się na takich, którzy ten etap przechodzą pomyślnie i takich, dla których jest to etap ostatni.

Phone screen przede wszystkim ma na celu sprawdzenie zdolności komunikacyjnych kandydata, motywacji oraz wymaganego doświadczenia zawodowego. Na tym etapie sprawdzana jest również znajomość języka obcego, dlatego możesz spodziewać się, że przynajmniej część rozmowy będzie przeprowadzona w języku obcym. Phone screen jest także szansą dla kandydata na wyjaśnienie wszelkich nieścisłości w życiorysie, które mogą okazać się istotne z punktu widzenia pracodawcy, a które kandydatowi mogły umknąć podczas komponowania CV.

O czym warto pamiętać w czasie rozmowy telefonicznej:

1. Nie kłam. Gdy rekruter wyczuje, że mijasz się z prawdą, możesz spodziewać się wielu dodatkowych pytań, które będą miały na celu wyklarowanie obrazu sytuacji. Na tym polega praca rekrutera. Jeśli skłamiesz podczas wstępnej rozmowy, nie oczekuj taryfy ulgowej. Jeśli wprowadzisz rozmówcę w błąd, wyjdzie to na jaw w trakcie rozmowy lub podczas dalszych etapów rekrutacji.

2. Bądź sobą. Udawanie kogoś kim nie jesteś, gra na twoją niekorzyść. Jeśli poszukujemy kierownika projektu niekoniecznie oznacza to, że szukamy urodzonego przywódcy. Być może rozglądamy się za wytrawnym graczem zespołowym. Profil idealnego kandydata zależy od wielu specyficznych dla danego stanowiska czynników: zespołu, charakteru projektu, środowiska pracy itd. Ta pierwsza rozmowa telefoniczna jest także okazją dla Ciebie, aby lepiej poznać stanowisko i w nowym świetle ocenić własny potencjał zawodowy. Pamiętaj, że w dużych firmach jednym z ostatnich etapów procesu rekrutacji jest test psychologiczny. Ten test nie ma na celu dyskredytacji kandydata; wręcz przeciwnie – chcemy, żebyś czuł się w nowej roli i zespole jak ryba w wodzie. Naciąganie faktów podczas wstępnej rozmowy telefonicznej nie zaprowadzi Cię daleko.

3. Więcej nie znaczy lepiej. Mówi powoli i zastanów się, zanim odpowiesz na pytanie rekrutera. Oczekujemy ścisłych informacji, a nie opowieści. Osoba, która prowadzi z Tobą rozmowę będzie prowadziła notatki. Pomóż jej w tym zadaniu. Dzwoniącemu do Ciebie rekruterowi zależy na powodzeniu procesu tak samo, jak i Tobie. Pamiętaj, że w oparciu o raport z tej rozmowy zostaną podjęte dalsze decyzje dotyczące Twojej przyszłości zawodowej.

4. Pamiętaj o kulturze konwersacji – telefon może Cię zaskoczyć, lecz ta rozmowa będzie Twoją wizytówką w dalszej części zawodowej podróży. Nie możesz pozostawić po sobie złego wrażenia.

5. Życie prywatne zostaw dla siebie. Nie obarczaj rekrutera informacjami nieprzynależącymi do domeny zawodowej. Od tego jest rodzina i przyjaciele. ;-)

6. Nie musisz się wyróżniać! Na blogach, straszących konkurencją na rynku pracy, aż roi się od porad jak wyróżnić się niestandardowym CV. O ile twój talent do tworzenia rymów może przydać się w dziale marketingu, to pamiętaj, że rozmowa kwalifikacyjna – zwłaszcza telefoniczna – jest sytuacją wymagającą komunikacji formalnej. Zwróć na siebie uwagę swoim profesjonalizmem i przygotowaniem do rozmowy, a na pewno zostaniesz zauważony.

7. Poznaj dokładnie firmę, do której aplikujesz i zastanów się dlaczego chcesz tam pracować. Niewystarczająca wiedza dotycząca tych aspektów to dla rekrutera jasna informacja o braku elementarnej motywacji do podjęcia pracy na danym stanowisku.

8. Zastanów się ile chcesz zarabiać i bądź gotów umotywować swoje roszczenia. Pytanie o oczekiwania finansowe jest trudne do zadania nawet dla rekrutera. Oczywiście pieniądze nie są najważniejsze i czynienie oczekiwań finansowych głównym tematem rozmowy nie jest mile widziane. Jednak pracodawcy już na początku procesu rekrutacyjnego chcą znać Twoje cele w tym wymiarze i często brak jasno sprecyzowanych oczekiwań uniemożliwia rekrutującemu podjęcie jednoznacznej decyzji i właściwą ocenę kandydata. Zorientuj się jakiej wysokości jest średnie wynagrodzenia na stanowisku na które aplikujesz i dopasuj oczekiwania do swojego doświadczenia. Dobrym pomysłem jest podanie widełek finansowych. W ten sposób otwierasz sobie i pracodawcy możliwości negocjacji wynagrodzenia na późniejszych etapach rekrutacji.

9. Nie unikaj szczerych odpowiedzi na trudne pytania. Osoba prowadząca rozmowę rekrutacyjną ma za zadanie jak najszybciej wyjaśnić wszystkie wątpliwości, które mogą mieć wpływ na późniejsze decyzje pracodawcy względem Ciebie.

10. Pamiętaj, że rekruter nie jest twoim wrogiem! Wręcz przeciwnie, każda rozmowa ma na celu pozytywną weryfikację kandydata. Osoba, która do Ciebie dzwoni pragnie, aby proces zakończył się sukcesem. Rekruter to Twój sprzymierzeniec, a także pierwszy współpracownik. Pomóż mu w podjęciu właściwej decyzji poprzez udzielenie rzetelnych informacji odpowiadając na zadawane pytania. Twój sukces jest także sukcesem całego zespołu ludzi zaangażowanych w rekrutację. Nie przegap tej szansy! Powodzenia!

 

Katarzyna Zych
RPO Talent Acquisition Specialist
ManpowerGroup Solutions

Facebook Twitter
×
×

Log in